Profiel

Poll

Wat wordt jouw (loop)doel voor 2013?

Een marathon lopen
Afvallen
Conditie behouden
Mijn grens verleggen
Meer sporten dan in 2012

Marathon



Trainen voor de marathon van New York

De komende maanden hebben we een gastblogger op Samenlopen.nl, Wanda, die haar ervaringen in aanloop naar de marathon van New York op 4 november 2012 zal delen.

Je kunt haar ervaringen hier lezen; haar trainingen, de loopevenementen waar ze aan meedoet voor de marathon en de hoogte- en dieptepunten.

Wil je ook tips delen, met Wanda of andere lopers, dan kan dat via onze Facebookpagina.

--------

30-6-2012 Kort intermezzo met de fysio

Een van de traingen na de 20km van Brussel bezorgde me wat pijntjes in de kuit. Iets dat ik het makkelijkst kon omschrijven als "iemand die continue op dezelfde plek onderaan mijn kuit schopt". Nu heb ik eigenlijk nooit ergens last van en ben ik allesbehalve dol op bezoekjes aan artsen en andere medische specialisten.

Maar na 1,5 week met moeizame trainingen en groeiende pijn in mijn kwijt, moest het er dan toch van komen. Een bezoekje aan de fysiotherapeut. Gelukkig was er onlangs in onze hardloopgroep een fysiotherapeut op bezoek geweest. Dus daar ging ik, met frisse tegenzin naar de fysiotherapeut. Een eerste gesprek, uitleggen waar en wanneer je wat voelt. Niet echt mijn sterkste punt. Vervolgens op de massagebank op zoek naar de meest pijnlijke plek. Een zeer lokaal plekje onderaan mijn kuit, een lichte irratie bij mijn achillespees bleek later.

Na een pijnlijke behandeling, mocht ik gelukkig dezelfde avond wel meetrainen zolang ik maar zou stoppen als ik pijn zou voelen. Gelukkig ging de training goed en had ik geen last. Na een paar behandelingen was ik weer genezen. Poeh, dat was toch even schrikken. Nog steeds is dat mijn grootste angst, een blessure oplopen die mij in de weg staat op weg naar de marathon van New York.

Gelukkig voor nu, heb ik tot nu toe geen training hoeven missen. Ook de geplande 10EM midzomernachtloop in het Amsterdamse bos heb ik succesvol kunnen uitlopen. En vanaf volgende week 4 keer per week trainen en 1 keer in de 2 weken een duurloop in de duinen.

12-6-2012 EK en hardlopen in 1 adem

Ik ben erachter gekomen dat het plannen van een lange duurloop in het weekend best uitdagend kan zijn. Ik ben een gewoontedier, ik doe dingen het liefst zoals ik ze altijd doe. En dat betekent voor het weekend, dat ik mijn lange duurloop het liefst op zondag aan het einde van de ochtend plan. Het is inmiddels onderdeel geworden van mijn ritme, net als werken, eten en slapen.

Natuurlijk past het niet zomaar in dit straatje, maar ik merk dat ik het prettig vind om het te plannen zoals ik gewend ben. Maar soms moet ik daar wel rekening mee houden in andere dingen die ik graag in het weekend wil doen. Zoals een borrel, gezellig uit eten met goede wijn erbij of op stap. Want, een borrel en hardlopen gaat bij mij niet samen. Meestal valt daar wel omheen te plannen, vrijdag lekker een borrel, zaterdag niet of 1 klein borreltje en zondag hardlopen. Maar afgelopen weekend ging dat even niet.

Zaterdag de allereerste EK wedstrijd van ons Oranje tegen Denemarken. Oranjesfeer en gezelligheid, daar zeg ik geen nee tegen. En die borrel die erbij hoort, daar zeg ik op zo'n 'feestelijk' moment ook geen nee tegen. Bij thuiskomst en mede dankzij de domper gelukkig veel water gedronken.. De volgende dag, zonder kater overigens, aan het einde van de ochtend volgens ritme in de startblokken voor mijn lange duurloop. Dat viel me niet direct tegen, maar toch leek de alcohol van de avond ervoor in mijn benen gezakt te zijn. Al loop ik er niet langzamer door, het voelt toch een stuk moeizamer dan zonder een borrel de avond ervoor. Kennelijk gaan het EK en hardlopen in 1 adem niet samen..


28-5-2012 Brusselse bergen

De tel ben ik inmiddels kwijt, maar de 20 kilometer van Brussel is de volgende etappe. Een etappe in het buitenland, gecombineerd met een heerlijk lang pinksterweekend. In een nieuwe outfit, kort en luchtig, start ik aan mijn eerste buitenlandse loopavontuur. Hierna heb ik even rust, terug naar de 15 kilometer om daarna weer op te bouwen naar de halve marathon.

Wow, wat een evenement, 33.000 deelnemers! Maar wat een enorme hitte, best zwaar met al die "bergen" op en af. Na een korte wandeling bij 17km heb ik rennend de eindstreep gehaald. Dit was de zwaarste loop tot nu toe, toch ben ik blij met mijn tijd van 1:55. De halve van Amersfoort sla ik even over, wat mijn volgende loop wordt weet ik nog niet.

14-5-2012 Hierarchie van Hoorn

Op een prachtig zonnige dag liep ik een persoonlijk record op de halve marathon. Nooit eerder liep ik een halve marathon binnen de twee uur. Sterker nog, ik deed 7 minuten langer over mijn vorige halve marathon.

Nog steeds vraag ik me af hoe ik zo hard heb kunnen lopen. Was het mijn goede quinoa maaltijd de avond ervoor, was het mijn pasta onbijt of was het de energiesnoep van onderweg. Hoe dan ook, ik heb heerlijk gelopen in Hoorn. Hoorn is volgens mij één van de weinige lopen waar zoveel verschillende afstanden worden georganiseerd. Van 1 kilometer tot aan de hele marathon en kennelijk is er daardoor een onbewuste hierarchie ontstaan.

In de rij voor het toilet bleek het startnummer een extra voordeel op te leveren. Een blik op het startnummer bleek een vrijbrief om voorgelaten te worden door dames met een startnummer voor een minder lange afstand. Op naar de volgende etappe, hopen dat die net zo succesvol zal verlopen!

19-4-2012 Een unicum: als 34e geeindigd!

Afgelopen zondag, door weer en wind naar Amsterdam Noord gefietst om deel te nemen aan de Nescioloop. Die ik voor mijzelf had gebombardeerd tot etappe 2 op weg naar de marathon van New York. Slechts 3 kilometer verder dan mijn eerste etappe, de Zandvoort Circuit Run. Het verschil voelde als meer kilometers aan.

Naast een buitje onderweg op de fiets, had ik mijn tweede baalmoment vlak voor de start. Mijn trouwe hardloopmaatje, mijn Garmin sporthorloge, had een spontane vastloper. Tot aan de start ben ik ermee aan het prutsen geweest, waardoor ik min of meer het inlopen was vergeten. Eenmaal opgelijnd voor de start, besefte ik me dat ik nog nooit aan een loop had meegedaan met zo weinig lopers. Op zich niet erg, maar toen het startschot eenmaal was afgevuurd en het merendeel van de mensen al flink van mij wegliep, begon ik me toch een beetje zorgen te maken.

Dus daar liep ik, zonder horloge als hulpmiddel, in de groep van achtervolgers. Ik wist dat de loop gefocust was rondom de Nesciobrug, de langste fiets/loopbrug van Nederland. Toch viel de klim me door de wind best tegen. Het vervelendste stuk was ergens rond de 8 kilometer. De koplopers duidelijk zichtbaar boven op de dijk en vanaf boven daardoor dus ook goed zicht op de weinige lopers die nog achter je liepen. Onbewust ging ik toch harder lopen, want mijn ergste vrees is toch wel de bezemwagen achter me aan. Blij dat ik er bijna was, kon er toch nog een kleine eindsprint vanaf.

Binnen een paar minuten na de finish zat ik alweer op de fiets terug naar huis. Balend omdat het voor mijn gevoel toch wel echt te moeizaam ging.

De volgende dag echter een leuke verassing, bij het checken van mijn eindtijd bleek dat ik niet alleen sneller dan ooit had gelopen, maar ook dat ik van de 86 deelnemende vrouwen als 34e was geeindigd. Op naar etappe 3, de halve marathon van Hoorn.

31-3-2012 Van Zandvoort naar....

Afgelopen zondag mijn eerste "etappe"gelopen op weg naar de marathon van New York. Om het trainen leuk te houden voor mezelf heb ik de route naar de marathon uitgestippeld in de vorm van etappes. Ik ben nu eenmaal een resultaatgericht mens en vind het fijn om naar een doel toe te werken en energie te krijgen van het behalen van doelen.

En Zandvoort heeft me weer een hoop energie gegeven. Het was een heerlijke zonnige dag, een leuke afwisselende route en daarnaast heb ik ook nog eens een snellere tijd gelopen dan verwacht. En als toetje nog heerlijk buiten op het terras van een strandtent gezeten in het zonnetje.

Etappe 1: 12 km is afgevinkt, op weg naar etappe 2. Etappe 2 wordt de Nescioloop in Amsterdam, 15 km.

Wanda

10-3-2012 Zweetlucht als drijfveer

Even een korte blogpost vandaag. Deze week heb ik een nieuwe motivatie gevonden om fanatiek voorop te lopen in de trainingsgroep. Na zware inspanning gaat iedereen zweten, dat hoort er nu eenmaal bij. Maar al tijdens het begin van de training in andermans geurspoor van nare zweetlucht lopen, dat werkt niet voor mij. Afzakken naar achteren was misschien ook een oplossing geweest, maar daar is natuurlijk niets aan. En dus begon de strijd om de zweetlucht in te halen en voor te blijven. Een uitdaging was het zeker, het geurspoor riekte naar lange benen en die van mij zijn aanzienlijk korter. Het is me wel gelukt, nooit gedacht dat zweetlucht een drijfveer kon zijn.

4-3-2012 Merkwaardige tips en goedbedoeld enthousiasme

Zo'n beetje iedereen die ik spreek vertel ik over mijn deelname aan de New York marathon. Het leuke is dat iedereen er anders op reageert, maar toch ook niet. Iedereen reageert positief, vind het knap, cool of zegt “pff , ik zou er niet aan moeten denken, maar wel goed van je zeg”. Zo zijn er ook veel mensen die heel enthousiast beginnen en vervolgens steeds meer negatieve dingen gaan opnoemen, dit op een gegeven moment zelf doorhebben en er dan snel een positief einde aan proberen te breien.

Dat gaat dan ongeveer als volgt: “Goh, wat gaaf zeg, wat goed dat je dat gaat doen. Tja, ik zou er zelf echt niet aan moeten denken. 42 km, dat wel echt een eind hoor. Het zal ook wel duur zijn om deel te nemen in New York? Een vriend van mij heeft ook meegedaan, ik weet nog goed dat hij vertelde dat hij uren van tevoren in het startvak stond en dat het -5 was. Er gaat ook wel een hoop tijd zitten in het trainen. Maar wel goed van je hoor!” Gelukkig zijn er heel veel meer echt enthousiaste reacties.

En dan zijn er ook nog de merkwaardige tips. Misschien zijn ze niet zo merkwaardig, maar het zijn dingen waar je niet zo snel zelf aan denkt. Bijvoorbeeld; “ik zou een tentje meenemen, er kan best harde wind staan in het startvak s'ochtends vroeg.” Dan vraag ik me af, het is toch niet de bedoeling om in het startvak te gaan kamperen?

25-2-2012 Herinnering aan..

Fanatieker dan ooit loop ik mee aan de trainingen, dat is in ieder geval mijn gevoel. Zo lekker heb ik voorheen nooit gelopen. Vanavond kwam ik oude bekenden tegen tijdens de training. Oude bekenden die er tijdens die donkere trainingsavond iets meer dan 1 jaar geleden bij waren.

Het was januari 2010, een heerlijke trainingsavond langs het Amsterdamse Bos. We deden een oefening met 30 sec. versnellen en 30 sec. rustig aan lopen en dat een keer of 20. Nu moet je weten dat versnellen of de snellere tempo's lopen gewoon niet aan mij is besteed. Bij mij duurt het wat langer om op tempo te komen, maar als ik eenmaal ga, dan ga ik wel door.

Ergens is de 11e keer versnellen ging het mis, ik viel op de grond. Mijn knieschijf was naar de binnenkant van mijn been geschoten, vraag me niet hoe het kan, maar het gebeurde..

Gelukkig schoot hij in mijn val ook alweer terug op zijn plek, maar opstaan en lopen lukte me niet meer zelfstandig. Gelukkig was ik niet alleen, want zoals altijd had ik niets bij me (geen telefoon, geen geld, geen ID en tot overmaat van ramp kende ik ook geen telefoonnummer uit mijn hoofd). Al snel werd er een taxi aangehouden en zat ik in de taxi naar huis.

Wat een domper was dat, maar gelukkig geen schade aan kniebanden. Wel een aantal weken krukken en fysiotherapie. Geen leuke herinnering, maar achteraf gezien ben ik er wel sterker op geworden. EN, mijn telefoon gaat voortaan trouw mee, elke keer dat ik ga hardlopen.

17-2-2012 Mijn eerste marathon

Al jaren roep ik het, voor mijn 30e wil ik de marathon lopen en specifieker "in 2012 ga ik de marathon lopen". En nu is het eindelijk zo ver, bevestigd en wel, ik heb me ingeschreven voor de New York Marathon in November. Spannend is het wel!

Al een paar jaar ben ik aan het hardlopen, waarvan de laatste 2 jaar wat serieuzer in groepsverband. Steeds een groepstraining met een doel in het vooruitzicht. Zo heb ik een 10km loopje gedaan, heb ik getraind voor de Dam tot Damloop en vervolgens kwam de halve marathon. Pasgeleden heb ik de halve marathon van Egmond gelopen en toen heb ik de knoop doorgehakt, in 2012 gaat het gebeuren.

Ik ga voorlopig lekker door met de 2 groepstrainingen in de week en 1 in het weekend, vanaf mei ga ik het verder uitbouwen. Het eerste doel ligt al in het vooruitzicht, de Zandvoort Circuit Race in maart, 12 km over het strand, door de duinen en over het circuit. Goede oefening voor de bruggen die ik in New York allemaal ga tegenkomen, bovenbeenspieren zijn van harte welkom. Absoluut een puntje om alvast goed aan te werken, veel krachttraining voor sterke benen en oefeningen voor stevige rompspieren.

Leuk om deze ervaring te kunnen delen op samenlopen.nl. Ik zal jullie met regelmaat meenemen in mijn ervaringen op weg naar de marathon van New York. En als jullie tips hebben, dan hoor ik ze graag.

Groet,

Wanda
--------