Profiel

Poll

Wat wordt jouw (loop)doel voor 2013?

Een marathon lopen
Afvallen
Conditie behouden
Mijn grens verleggen
Meer sporten dan in 2012

Trainingsopbouw

Trainingsopbouw

De schoenen zijn gekocht en het lopen kan beginnen. Maar wat is wijsheid? Hoe snel of lang is je eerste training en hoe bouw je het verder op? Een eerste periode van trainen is niet altijd makkelijk. Je krijgt steken in je zij, pijnlijke voeten, knien en kuiten. En binnen twee weken zakt je motivatie terug. De volgende stap is dat je je schoenen ver weg stopt in de kast. Zonde!

Er is een simpel maar doeltreffend advies voor iedereen die met de vraag worstelt hoe hij of zij op een plezierige manier kan beginnen met hardlopen en dit ook kan volhouden: verantwoorde trainingsopbouw. Er zijn op internet talloze trainingsschemas te vinden, zo ook op deze site, die je een prima beginnerschema geven. Toch zijn er een aantal factoren die meespelen bij het bepalen hoe je je training het beste kunt opbouwen. Een goede trainingsopbouw begint met voorbereiding op het beginnen met lopen. Juist door zoveel mogelijk middelen aan te wenden die het lopen kunnen verbeteren zal je er ook meer plezier aan beleven.

Goede gezondheid

Een belangrijke voorwaarde is een goede gezondheid. Bij veel sportmedische adviescentra kan je een fitheidtest laten doen. Daarnaast gelden voorwaarden als verantwoord eten en drinken, goede schoenen en kleding, totale lichaamstraining, looptechniek, en een loopprogramma afgestemd op de eigen vermogens.

Niet minder van belang is het bepalen van met welk doel je gaat lopen. Wil je je gezondheid verbeteren of prestaties gaan leveren. Ook moet je jezelf afvragen of je over voldoende mogelijkheden beschikt om aan het loopprogramma te voldoen? Kun je je lichaam voldoende voorbereiden op de te leveren inspanning, heb je genoeg vrije tijd, medewerking van het gezin, niet te druk met werk, school etc. Maar ook, heb je tijd om te herstellen van de inspanningen. En tenslotte, als je weet dat je moeite hebt om jezelf gemotiveerd te houden, dan kan je je aansluiten bij een loopgroep of atletiekvereniging. Juist daar wordt gelet op je looptechniek, maar ook het sociale aspect van het lopen komt daar aan de orde.

Plezier

Kortom, er komt veel kijken bij de voorbereiding van de start van je loopleven. Wat de boventoon voert over al deze aspecten is het PLEZIER in het lopen. Lopen is een plezierige bezigheid die je hoofd na een lange dag veel verlichting kan brengen. Toch wordt door vele lopers het loopprogramma volbracht als een verplicht, zwaar en saai programma. Zonder de lol ervan te ervaren. Veel lopers laten zich leiden door de hartslagmeter, het programma wat aangehouden moet worden, etc. Kortom dit levert negatieve energie op. En lopen kan een fantastische ervaring zijn, mits de voorbereiding goed is!

Een andere goede tip is je aan te sluiten bij een loopgroep, atletiekvereniging of om een loopmaatje te zoeken. Iedereen heeft een stok achter de deur nodig om na een enthousiast begin door te zetten tot het moment dat je een echt betere conditie hebt. Want pas dan wordt regelmatig trainen leuk!

Samen lopen

De meeste loopgroepen en atletiekverenigingen beschikken over ervaren trainers die weten hoe zwaar een beginnende loper belast mag worden. Je zal dus niet snel meer dan tweemaal per week gaan trainen. En toch, voor je het weet kun je een half uur of meer achter elkaar doorlopen. En ongemerkt, want in een loopgroep heb je veel steun aan elkaar. Het is gezelliger om samen te lopen dan in je eentje en je trainingsmaatjes slepen je door de zware momenten heen.

Waar je ook aan mag denken als je gaat hardlopen dat is het kopen van goede schoenen bij een hardloopspeciaalzaak. Met een loopanalyse kun je de juiste schoenen kiezen. En jezelf verwennen met lekker zittende sportkleding is natuurlijk ook goed voor je motivatie.

Auteur: Ben Koeleman, Runnersworld Amsterdam