Profiel

Poll

Wat wordt jouw (loop)doel voor 2013?

Een marathon lopen
Afvallen
Conditie behouden
Mijn grens verleggen
Meer sporten dan in 2012

Hardlopen en afvallen




Hardlopen kan een erg goede manier zijn om af te vallen. Uit onderzoek is gebleken dat je vooral gewicht verliest wanneer je regelmatig hardloopt (zo'n drie keer per week) en dit doet met een niet al te hoge hartslag. Het is hierbij wel belangrijk dat je dit zeker drie kwartier a een uur volhoudt, pas na ongeveer een half uur zal je lichaam beginnen met vet verbranden.

Wanneer je harder loopt met een hogere hartslag zal je je conditie meer verbeteren, maar zal er relatief minder vet worden verbrand. Omdat je een sneller tempo minder lang volhoudt is het dus raadzaam om een langzamer tempo aan te houden als je hardloopt om af te vallen.

Natuurlijk is het ook bij het hardlopen wel belangrijk om op je voeding te blijven letten. Een vetvrij dieet is hierbij belangrijk en ook is het verstandig om te letten op het eten van koolhydraten omdat deze ook in vet worden omgezet wanneer je deze niet verbrandt. Ook hiervan kun je beter niet teveel eten wanneer je deze niet verbrandt door te sporten.

Probeer regelmatig te eten; begin met een ontbijt om de dag goed te starten. Eet op gezette tijden, een aantal keer per dag. In plaats van steeds tussendoor kleine snacks te nemen, is het beter om 3 of 4 keer per dag een maaltijd te nuttigen. Eet niet vlak voor het slapen, 's nachts is de vetverbranding een stuk langzamer dan overdag.

Afvallen is een combinatie van minder eten en meer bewegen. Het is belangrijk om niet te weinig te gaan eten. Je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen nodig, minimaal 1500 calorieen per dag. Eventueel kun je een voedingssupplement nemen om het tekort aan te vullen. Een goede aanvulling is bijvoorbeeld een omega 3 en/of multivitamine supplement.